AirPlus

Home / AirPlus

Airplus
Airplus
Airplus
Airplus

 

Airplus

Wie succesvol reisservices wil inkopen, moet goed voorbereid de gesprekken met leveranciers ingaan en zijn data tot in detail kennen – ook dat is onderdeel van strategisch reismanagement. Helderheid en transparantie in de betaalde kosten voor de services is daarbij essentieel.

Er zijn dingen die over het algemeen heel eenvoudig in te kopen zijn – een pak bijvoorbeeld. Je gaat naar de winkel, kijkt wat rond, zoekt iets wat het beste past bij de gelegenheid en bij het budget. Onderhandelen is hier nogal ongebruikelijk en voorbereidingen zijn nauwelijks nodig.

De situatie is anders als het gaat om het inkopen van meer complexe zaken zoals reisservices, al was het maar omdat in veel gevallen de belangrijkste gegevens niet zo helder zijn. Voor bedrijven vallen daar bijvoorbeeld de zakenreizen onder. Daar komt bij dat er in deze industrie grote bedragen mee zijn gemoeid. Echt spannend lijkt de toekomst: het aantal zakenreizen neemt toe, zo concluderen we al in het lopende jaar. Maar de uitgaven zullen reismanagers niet met gelijke tred willen zien stijgen. Ook omdat de sinds 2009 gekrompen budgetten daar weinig speelruimte voor bieden. De vraag is nu, hoe houdt men de kosten in de hand? Hoe weet
men zeker dat de juiste prijs wordt betaald en hoe kunnen op professionele wijze de gegevens worden geanalyseerd?

Sleutelrol Travel Manager

Gezien de hoge kosten van zakenreizen zou het inzichtelijk maken en het kunnen vertrouwen op transparantie en betrouwbare data zeker niet moeten worden gezien als een lastige taak, maar juist als instrument tot het verlagen van de kosten. Indien juist ingezet, zo rekenen de kenners voor, biedt dit besparingsmogelijk-heden van duidelijk meer dan tien procent.

Traditioneel maken de vlucht- en hotelkosten met een aandeel van meer dan zestig procent het leeuwendeel uit van de kosten voor zakelijk reizen. Een goede inkoper zal hier zeker prioriteit leggen. Het zwaartepunt ligt daarbij op de onderhandelingen, waarbij de ene partij het volume aandraagt en de andere partij daar een korting tegenover stelt. Voorwaarde voor goede onderhandelingen is het tot beschikking hebben van betrouwbare gegevens, en partijen moeten bereid zijn compromissen te sluiten binnen een vriendelijke omgangssfeer.

Bundelen als basis

Hoe kan de travel manager het overzicht over de totale boekingen binnen zijn bedrijf behouden? Het antwoord leidt naar een betrouwbare gegevensbron. Enkel door een centrale betaaloplossing zoals de AirPlus Company Account, kunnen betaalstromen effectief worden gebundeld en kosten voor reistransacties helder en betrouwbaar worden weergegeven.

Mobiliteit van zakenreizigers eist echter ook dat zij onderweg steeds voldoende liquide zijn. Hiervoor kan een aanvullende kredietkaart zowel de reiziger als de travel manager het leven makkelijker maken. Daarmee behoren cash geldvoorschotten definitief tot het verleden, tegelijkertijd worden de data van de kosten onderweg samengevoegd. Alleen zo worden alle uitgaven transparant en door de bundeling van kosten wordt waardevol besparingspotentieel benut.

AirPlus heeft de oplossing

Dankzij AirPlus bent u gesterkt uw inkoopstrategie succesvol uit te voeren en kunt u met de Company Account al uw zakelijke reisuitgaven eenvoudig, efficiënt, maar vooral transparant in kaart brengen. Met deze gegevens wordt het toezicht op de naleving van uw reisbeleid eenvoudig en vermijdt u omslachtige reisdeclaraties achteraf.

Wilt u meer informatie over AirPlus? Neem dan contact met ons op